Jdi na obsah Jdi na menu
 


1. DEFINICE
Úvodní článek Technických regulí vymezuje jednotlivé pojmy, jako jsou vůz, karoserie, kolo, závod, hmotnost či například kamera.

2. OBECNÉ PRINCIPY
Technická pravidla vydává Mezinárodní automobilová federace a měnit je lze jen v souladu s Concordskou dohodou 2009. FIA má právo ze závodů vyloučit vozy, jejichž konstrukci považuje za nebezpečnou. Monoposty musí být během závodního víkendu neustále v souladu s pravidly. Pokud má tým nějaké pochybnosti v souvislosti s technickými pravidly, požádá o vyjádření FIA.

3. KAROSERIE A ROZMĚRY
Jedním z účelů třetího článku pravidel je minimalizovat aerodynamické turbulence vznikající při jízdě za vozem. Pravidla určují povolené rozměry vozu a jeho jednotlivých částí.

Dále se tento článek věnuje ohebnosti jednotlivých částí vozu, jsou určeny maximální hodnoty ohnutí či prohnutí, které pravidla tolerují při určité zátěži.

Ve své poslední části třetí článek definuje pohyblivé aerodynamické díly. Pravidla umožňují nastavitelné přední přítlačné křídlo. Jeho vymezená část může měnit sklon v rozsahu 6 stupňů. Změny musí provádět prostřednictvím elektroniky přímo jezdec a pokud je vůz na trati, tak jen dvakrát během jednoho kola.

4. HMOTNOST
Vůz musí po celou dobu závodního víkendu vážit minimálně 620 kg. Týmy smějí ve svých vozech používat závaží. Během závodu nesmí být kromě stlačeného plynu (pneumatiky) nic doplňováno, pokud je třeba vyměnit určité díly, musí vážit stejně jako ty předchozí.

5. MOTORY A SYSTÉMY NA REKUPERACI KINETICKÉ ENERGIE
Motory formule 1 jsou čtyřtaktní osmiválce o objemu maximálně 2400 ccm. Otáčky nesmí přesáhnout 18 tisíc za minutu. Přeplňování je zakázané. Úhel rozevření válců musí být 90 stupňů. Minimální hmotnost motoru je 95 kg.

KERS (týmy se dohodly, že systém v roce 2010 používat nebudou) může mít výkon maximálně 60 kW. Během jednoho kola nesmí uvolněná energie přesáhnout 400 kJ.

Pravidla dále určují díly motoru, které je možné vyměnit, aniž by došlo k porušení Sportovních regulí.

6. PALIVOVÝ SYSTÉM
Pravidla určují rozměry a ostatní náležitosti palivové nádrže. Vzhledem k zákazu tankování, jenž platí v závodech, budou nádrže větší než v roce 2009. Palivo tankované do vozu nesmí být o více než 10 stupňů Celsia chladnější, než je teplota vzduchu. Kdykoliv během závodního víkendu musí být v nádrži vozu k dispozici alespoň jeden litr paliva pro účely jeho prověření ze strany FIA.

7. OLEJ A CHLADICÍ SYSTÉMY
Sedmý článek regulí popisuje náležitosti olejového a chladících systémů.

8. ELEKTRONICKÉ SYSTÉMY
FIA prozkoumá celý elektronický systém každého vozu před začátkem sezóny. O všech změnách v průběhu sezóny musí být informována. Motor, převodovku, spojku, diferenciál a KERS musí řídit ECU (elektronická řídící jednotka) dodaná výrobcem, kterého určila FIA (McLaren Electronics). Jedná se o tzv. standardizovanou ECU, která může využívat jen software, který schválila FIA.

Systémy telemetrie musí pracovat na frekvenci povolené FIA a pouze ve směru z vozu do boxů. Je tedy zakázáno z garáže na dálku na voze cokoliv měnit. Rádiová komunikace týmu musí být přístupná pro FIA. Vozy musí být vybavené červenými, modrými a žlutými LED, které budou jezdci signalizovat podmínky či vlajky na trati.

9. PŘEVODOVKA
Převodovka může pohánět jen dvě kola (u formule 1 je to zadní náprava). Maximální počet převodových stupňů pro jízdu vpřed je 7. Každý monopost musí být vybavený zpátečkou použitelnou v jakoukoliv chvíli.

Jsou zakázány systémy pro kontrolu trakce (regulující prokluz kol při akceleraci) a systémy pro přenos točivého momentu z jednoho kola na druhé.

10. ZAVĚŠENÍ KOL A ŘÍZENÍ
Zavěšení kol musí být vybaveno odpružením, které reaguje pouze na pohyby kol. Změna nastavení zavěšení musí být prováděna mechanicky a nesmí k ní docházet během jízdy. Řízení vozu může umožnit otáčení pouze dvou kol. Posilovače řízení nesmí být elektronické.

11. BRZDOVÉ SYSTÉMY

Každý vůz musí být vybavený jen jedním hydraulickým brzdovým systémem, jenž jezdec ovládá pomocí pedálu. Změny v nastavení systému může za jízdy provádět jen jezdec. Povolené je chlazení brzd pouze vzduchem.

12. KOLA A PNEUMATIKY
Vůz musí mít čtyři kola, každé ráfek vyrobený z homogenního kovového materiálu. Šířka předního kola musí být v rozmezí 305 mm až 355 mm, šířka zadního kola mezi 365 mm a 380 mm. Průměr kola nesmí přesáhnout 660 mm se suchou pneumatikou a 670 mm s mokrou pneumatikou.

Všem týmům formule 1 dodává pneumatiky japonská společnost Bridgestone. Plnit je týmy smějí jen vzduchem nebo dusíkem. Existují tři základní typy pneumatik:
- suché (nemají žádné drážky)
- přechodné
- mokré

13. KOKPIT
Do kokpitu monopostu formule 1 musí jezdec moci vstoupit bez otevírání dveří nebo odstranění jakéhokoliv dílu, kromě volantu. Z bezpečnostních důvodů musí být schopen kokpit opustit do 5 sekund a během dalších 5 sekund nasadit zpět volant.

14. BEZPEČNOSTNÍ VÝBAVA
Pravidla určují povinnou bezpečnostní výbavu pro všechny vozy:
- hasicí zařízení (pro prostor kokpitu a motoru)
- hlavní vypínač, který deaktivuje všechny systémy vozu
- zpětná zrcátka (alespoň dvě)
- bezpečnostní pásy
- zadní světlo
- opěrka a boční ochrana hlavy
- uchycení kol (nezávislé na matici) pro případ, že se kolo uvolní
- sedačka jen se dvěma úchyty, aby mohl být jezdec vyproštěn z vozu i s ní

15. KONSTRUKCE VOZU
Tento článek určuje povolené materiály pro konstrukci vozu a náležitosti ochranných prvků pro případ převrácení vozu.

16. NÁRAZOVÉ TESTY
Aby vůz formule 1 mohl závodit, musí projít čtyřmi nárazovými testy FIA: předním, bočním, zadním a sloupku řízení (náraz do volantu). Pravidla určují způsob provedení testu a výsledky, které musí vůz splnit (hodnota zpomalení, zachování funkčnosti určitých systémů atd.).

17. TESTY OCHRANY PRO PŘÍPAD PŘEVRÁCENÍ VOZU
Každý vůz formule 1 musí být vybaven dvěma strukturami pro ochranu jezdce v případě, že se vůz obrátí podlahou nahoru. Hlavní i vedlejší ochrana pak prochází specifickými testy FIA, které prověřují jejich pevnost.

18. STATICKÉ ZÁTĚŽOVÉ TESTY
Kromě nárazových testů, které se provádějí při pohybu vozu, FIA provádí i statické zátěžové testy. Na různé části nehybného monopostu (kokpit, nos, palivová nádrž...) je aplikována určitá zátěž, kterou musí vydržet a nepřekročit povolené hodnoty ohnutí/prohnutí.

19. PALIVO
Palivo se ve formuli 1 musí skládat ze stejných složek jako komerčně dostupná paliva do silničních vozů. Minimální podíl bio složek je 5,75 %. Palivo musí vyhovovat evropské bezpečnostní direktivě 93/112/EEC a před jeho použitím ho musí také schválit FIA.

20. TELEVIZNÍ KAMERY A TRANSPONDÉRY ČASOMÍRY
Každý vůz musí mít připraveno alespoň 5 míst/úchytů pro kamery a být vybavený transpondérem časomíry od oficiálního dodavatele.

21. ZÁVĚR
Pro případné spory je rozhodující verze pravidel psaná v angličtině.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zkopírované!!!

(Eva, 16. 11. 2014 19:03)

Celé je to zkopírované ze stránky http://f1sport.autorevue.cz/clanek/technicka-pravidla-f1 !!!!!